Wystawy

Główną częścią wydarzenia były wystawy przygotowane przez zaproszone galerie z całego świata i Polski, ze szczególnym naciskiem na gości z Europy Środkowej i Wschodniej. Wspólnie z organizacją NADA (New Art Dealers Alliance) z Nowego Jorku organizatorzy Villa Warsaw - Michał Kaczyński, Marta Kołakowska i Joanna Witek-Lipka - w ramach naboru do pierwszej edycji wydarzenia wyselekcjonowali 44 podmioty uczestniczące, które zaprezentowały w Warszawie kilkadziesiąt osób tworzących sztukę współczesną.

Wspólna wystawa w przestrzeniach willi wykreowała dialog między pracami artystów i artystek, a wyjątkowym duchem tego miejsca. W ramach festiwalu będziemy zobaczyliśmy między innymi grupę rzeźbiarską Paweła Althamera, „Astronauci”, 2023 –są to rzeźby z aluminium przedstawiające postaci astronautów w naturalnej wielkości, prace były wystawione w ogrodzie Willi.

Karolina Mełnicka, specjalnie dla NADA Villa Warsaw przygotowała serię prac ze szkła o tytule „Mud After”, 2024. Prace przedstawiają nakładające się na siebie odciski stóp, które mogły powstać podczas tańca. Szkło pochodzi z recyclingu rozbitych butelek. Olaf Brzeski przedstawiła rzeźbę zatytułowaną „Wampir” z 2023 roku – to duża ceramiczna głowa, która zostanie umieszczona w sercu marmurowych schodów. Dzieło harmonijnie współgrało z neobarokową architekturą pałacu, podkreślając jego majestatyczny charakter. (Galeria Raster, Warszawa, PL). Gvantsa Jishkariani, zaprezentowała dzieło „Historia Bólu”, 2023 – to gobelin stworzony przez młodą gruzińską artystkę, nasycony wrażliwością na współczesne problemy społeczno-polityczne (Galeria The Why Not, Tbilisi, GE). Yalda Afsah, niemiecko-irańska artystka, przedstawiła pracę wideo zatytułowaną 'SSRC' z 2022 roku. Link do opisu i krótkiej zapowiedzi wideo znajduje się tutaj: https://yaldaafsah.com/project/ssrc/ (Galeria KIN, Bruksela, BE).

Wśród uczestników znalazły się również galerie, które brały udział w poprzednich edycjach Villa Raster i są obecne na rynku sztuki od ponad 20 lat: Jocelyn Wolff z Paryża prezentujący prace Santiago de Paoli, galeria Zero... z Mediolanu z pracą wideo Yuri’ego Ancarani, a także berliński Plan B z wyborem najnowszych prac Cipriana Mureșana oraz neon „Pełny Żołądek Pusty Księżyc”, 2013-2024 Flaviu Cacoveanu, który został pokazany na przednim balkonie budynku.

Całość uzupełnił także bogaty program towarzyszący, który można było oglądać przez wszystkie 4 dni festiwalu.

Performance

Podczas wydarzenia uwagę przyciągnęły performanse artystyczne. Zuzanna Wrońska zaprosiła na performance 'STALKING', który odbył się 17 i 18 maja. Widowisko było jest eksploracją granic między byciem obserwatorem a uczestnikiem. „Otwórz lub zamknij oczy, graj na własne ryzyko, bądź śledczym i nie wracaj niewinny” - to hasło przewodnie widowiska.

Emma Szumlas natomiast, wraz z Turnus Gallery zaprezentowała "FLESH AND BLOOD FAIRY TALES - closing guide", performans inspirowany ekstrawagancją przyjęć ambasadorskich i bogactwem neobarokowej architektury willi.

Gosia Mycek zaprosiła uczestników NADA Villa Warsaw do performance „Na ruinach patriarchatu zbudujemy nowy świat”, który od czwartku do soboty można było oglądać w przestrzeni BWA na 2-gim piętrze Willi.

Historia i Sztuka w Willi

Willa, zaprojektowana w 1924 roku przez Marcina Weinfelda, przez 100 lat była świadkiem doniosłych wydarzeń historycznych i politycznych. Budynek do lat 90. mieszczący ambasadę Jugosławii, teraz staje się miejscem dialogu między różnorodnymi galeriami z całego świata, tworząc przestrzeń do inspirujących spotkań i wymiany kulturalnej.

Międzynarodowa Wymiana i Współpraca Artystyczna

Wystawa NADA Villa Warsaw została zorganizowana z inicjatywy Michała Kaczyńskiego (Raster), Marty Kołakowskiej (Galeria LETO) oraz Joanny Witek-Lipka (Warsaw Gallery Weekend) we współpracy z NADA. Ten typ wystawy bazujący na współpracy uczestniczących galerii, stanowi rozwinięcie projektu Villa Raster - serii wydarzeń artystycznych zapoczątkowanych przez Raster w Warszawie w 2006 roku, z kolejnymi edycjami w Reykjaviku, Tokio i Toronto oraz podobnych wydarzeń odbywających się później w innych częściach świata (np. Condo). NADA Villa Warsaw jest wyrazem rosnącej roli Polski na międzynarodowej arenie artystycznej oraz aspiracji do stania się hubem dla dialogu artystycznego i innowacji.

"Model Villi stał się inkubatorem dla galerii, które rozwinęły niezależną wizję i odważną strategię działania. Bardzo cieszymy się, i jesteśmy podekscytowani tym, że wspólnie z New Art Dealers Alliance zorganizujemy Villę w Polsce. Naszą pasją jest wspieranie galerii na całym świecie” – powiedział Jeffrey Rosen z Misako & Rosen i współprezes zarządu NADA.

New Art Dealers Alliance (NADA) to dynamiczna organizacja non-profit, założona w 2002 roku w Nowym Jorku, która wspiera rozwój i promocję sztuki współczesnej. Przez lata NADA łączyła galerie, niezależne przestrzenie artystyczne oraz profesjonalistów sztuki, tworząc międzynarodową platformę dla wymiany artystycznej, innowacji i współpracy. Teraz po raz pierwszy na tak szeroką skalę NADA włączy się w projekt w Polsce.

Więcej informacji o NADA Villa Warsaw newartdealers.org/warsaw.

Materiał promocyjny NADA Villa Warsaw