„Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Piękno krajobrazów, melancholia, codzienne życie, wnętrza. To wszystko na wystawie w MNW.
W tym artykule:
Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910
Coś dla fanów nordyckich klimatów. Muzeum Narodowe w Warszawie zaprasza na nową wystawę przygotowaną we współpracy z Gothenburg Museum of Art. „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910” to ekspozycja poświęcona twórczości artystów z Północy. Na ekspozycji w MNW pokazanych zostanie ponad 100 prac malarzy z Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji działających na przełomie XIX i XX wieku.
Sztuka Północy
Główne wątki wystawy? W skrócie: natura i pejzaż Północy, życie prowincji oraz ludowe obyczaje, sceny z mitologii, wnętrza domów (styl skandynawski 100 lat temu!) i ludzkiej psychiki. Na ekspozycji zobaczymy między innymi dzieła Edvarda Muncha, Vilhelma Hammershøia, Hanny Hirsch-Pauli, Andersa Zorna i Carla Larssona. Skąd tytuł? To nawiązanie do przesilenia letniego, które ma szczególne znaczenie w tamtejszej kulturze. Ale to nie koniec bogactwa znaczeń. Przesilenie wskazuje również na zmiany w sztuce Północy na przełomie XIX i XX wieku: drogę od akademizmu, przez realizm i impresjonizm, w stronę symbolizmu i ekspresji. Do tego dochodzą przemiany, które zaszły w relacjach między europejskimi „peryferiami”, a ówczesnym centrum świata sztuki – Paryżem.
Na co się przygotować? Na dużą dawkę pięknych krajobrazów, dobrze oddane związki człowieka z naturą, pewną nutkę nostalgii, dawkę lokalnych podań i legend. Ciekawostka - na ekspozycji odnajdziemy również prace polskich artystów (Boznańska, Chełmoński, Mehoffer). Umieszczone w tym kontekście nabierają dodatkowych znaczeń.
Wystawa prac Magdaleny Abakanowicz w Tate Modern
Wystawa w MNW
Nastrojowe malarstwo Północy można oglądać od dziś w przestrzeni zaprojektowanej przez pracownię Jana Strumiłły. Zwróćcie szczególną uwagę na kolor ścian przywodzących na myśl niebo w tamtym regionie. Wystawa potrwa do 5 marca 2023. Kuratorami ekspozycji są Agnieszka Bagińska i Wojciech Głowacki.
1 z 9
Michael Ancher (1849–1927, Dania) Letni dzień na morzu 1894 olej, płótno ARoS, Aarhus Art Museum
2 z 9
Erik Werenskiold (1855–1938, Norwegia) Na równinie 1883 olej, płótno Gothenburg Museum of Art
3 z 9
Albert Edelfelt (1854–1905, Finlandia) Pod brzozami (Dzieci w lesie brzozowym nad fiordem Haikko) 1882 olej, płótno Muzeum Narodowe w Warszawie
4 z 9
Nikolai Astrup (1880–1928, Norwegia) Czerwcowa noc i stare zabudowania wiejskie 1902–1908 olej, płótno Depozyt Sparebankstiftelsen w KODE Art Muse-ums and Composer Homes, Norwegia
5 z 9
Oscar Björck (1860–1929, Szwecja) Wodowanie łodzi. Skagen 1884 olej, płótno Art Museums of Skagen
6 z 9
Vilhelm Hammershøi (1864–1916, Dania) Wnętrze z młodą kobietą widzianą od tyłu 1904 olej, płótno Randers Kunstmuseum
7 z 9
Edvard Munch (1863–1944, Norwegia) Melancholia 1900–1901 olej, płótno Munchmuseet, Oslo, Munchmuseet, Oslo / CC BY-NC-SA 4.0
8 z 9
Gerhard Munthe (1849–1929, Norwegia) Zalotnicy (Córki zorzy polarnej) 1908 (Anna Bergvin, Guro Kvande według pierwowzoru z 1892) bawełna, wełna Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
9 z 9
MNW