Konkurs Wnętrze Roku SAW z rekordową pulą nagród! Finansowe gratyfikacje to jednak nie wszystko
Konkurs Wnętrze Roku SAW to nie tylko rywalizacja o tytuł najlepszego wnętrza. W tym roku nagród jest więcej niż kiedykolwiek. Pulę poszerzyły cenne laury od firm Electrolux, hansgrohe i nobonobo. Jednak materialne gratyfikacje to nie wszystko. Projektanci z pracowni ACOS, MUS ARCHITECTS, NArchitekTURA i NOKE Architects zdradzają, co jeszcze dała im pierwsza nagroda.
Poprzednie edycje konkursu Wnętrze Roku SAW cieszyły się dużym uznaniem. Ten najbardziej prestiżowy konkurs dla architektów z roku na rok się rozwija, wyłaniając zaszczytne gremium reprezentantów w kategoriach wnętrz prywatnych oraz wnętrz użyteczności publicznych. Zwycięzcy każdej z tych kategorii otrzymają nagrody pieniężne oraz działania promocyjne w mediach. Gratyfikacje trafią też do zdobywców drugich i trzecich miejsc. Łączna wartość samych tylko nagród regulaminowych wynosi aż 110 000 zł. Zgłoszenia do udziału w konkursie są nieodpłatne.
Nowa kategoria
Jednym z nowych aspektów tegorocznego konkursu jest debiutująca kategoria: zrównoważone projektowanie. Jej patronem jest Electrolux, marka, która podkreśla wagę równowagi pomiędzy pięknem a odpowiedzialnością ekologiczną. Zwycięzca tej kategorii zyska nie tylko prestiż, ale także 10 000 zł oraz voucher na produkty Electrolux, które doskonale wpisują się w ideę zrównoważonego stylu życia.
Deszcz nagród
Prócz nagród od Electrolux na zwycięzców czekają benefity od hansgrohe. Firma, która od lat kształtuje przyszłość łazienkowych i kuchennych rozwiązań, oferuje voucher produktowy o wartości 3 000 zł na rozwiązania oszczędzające wodę i energię. Z kolei Nobonobo, polska marka meblarska, ufundowała stolik kawowy lub pomocniczy Flesia, autorstwa hiszpańskiego projektanta Chrisa Stanfela i Szkoły Designu EASD Valencia. Mebel na targach Salone del Mobile 2024 zdobył nagrodę Iconic Award. Nagroda jest tym bardziej prestiżowa, ponieważ wykonana jest w limitowanej wersji kolekcjonerskiej (tzw. galeryjnej) i opatrzona numerem 0003.
Inny wymiar nagród
Projektanci z pracowni ACOS, MUS ARCHITECTS, NArchitekTURA i NOKE Architects, którzy triumfowali w poprzednich edycjach konkursu, podkreślają, że nagroda to nie tylko gratyfikacja finansowa czy oryginalne produkty. To przede wszystkim możliwość promocji swoich realizacji na arenie międzynarodowej i nawiązywania nowych, inspirujących kontaktów. To szersze otwarcie drzwi do świata designu.
– Każde zlecenie jako odrębna historia inspiruje nas do eksperymentowania z rozwiązaniami przestrzennymi, technologicznymi i materiałowymi. Cieszy nas, że holistyczne podejście do tworzenia szczerych, konsekwentnie skomponowanych przestrzeni życia, zdobyło uznanie nie tylko klientów, ale i profesjonalistów – zaznacza Anna Stojčev-Młyńska (ACOS).
W podobnym duchu wypowiada się Justyna Puchalska (NOKE Architects).
– W projekcie foodhallu w Browarach Warszawskich musieliśmy połączyć historię tego miejsca ze współczesnymi potrzebami użytkowników, co wymagało zarówno kreatywności, jak i ogromnej dbałości o detale. Zwycięstwo pokazało nam, że nasza interpretacja tych założeń została dostrzeżona i pozytywnie oceniona przez ekspertów branży – podkreśla.
– Pierwsza statuetka konkursu Wnętrze Roku SAW 2019 to dla nas rodzaj „amuletu”, bo rozpoczęła serię nagród i wyróżnień, które otrzymaliśmy w późniejszych latach za realizacje w różnej skali. Dostrzeżenie naszej pracy przez jurorów, których twórczość znamy i doceniamy, to dla nas duża nobilitacja i mobilizacja do dalszych kreatywnych poszukiwań na styku architektury i sztuki – mówi Bartosz Haduch (NArchitekTURA).
– Zostaliśmy docenieni, a tego docenienia na rynku brakuje – dodaje Karol Pasternak (NOKE Architects). – Myślę też, że zdobyta nagroda uplasowała nas w branży jako bardzo dobrych projektantów, zapewniła szacunek w środowisku i dała mocny głos – kontynuuje.
Szerszy horyzont
Udział w konkursie to także szansa na zdobycie rozgłosu w całej Polsce, a nawet za granicą. Liczne publikacje potrafią przełożyć się na nowe atrakcyjne tematy projektowe.
– Efekty naszych codziennych zmagań o jak najwyższą jakość projektu widoczne są tylko dla garstki zainteresowanych. Udział w konkursie diametralnie zmienia sytuację, dzięki niemu nasza praca mogła zostać dostrzeżona przez szerokie grono odbiorców – mówi Adam Zwierzyński (MUS ARCHITECTS).
– Nagroda była też ważnym wsparciem w budowaniu siły i rozpoznawalności naszej marki. Pomogła nam docierać do szerszego grona potencjalnych klientów, a więc osób o konkretnym guście, zainteresowanych takimi rozwiązaniami, jakie staramy się realizować – dodaje Anna Porębska (MUS ARCHITECTS).
– Od momentu zdobycia nagrody mamy zapytania od operatorów foodhalli z Polski i ze świata, głównie Niemiec. Nie podpisaliśmy żadnego nowego kontraktu tego typu, czekamy na klienta gotowego wykroczyć poza utarte schematy. Udało się natomiast nam wejść mocno w rynek projektowania restauracji – przyznaje Karol Pasternak (NOKE Architects).
Dla samych siebie i dla całej branży
Powodów, dla których warto nadesłać zgłoszenie konkursowe, laureaci wymieniają znacznie więcej.
– Nagroda była dla nas bardzo miłym podsumowaniem arcytrudnego projektu – zaznacza Karol Pasternak. – Najważniejsze, że był to projekt zespołowy i radość z nagrody również była zespołowa – podkreśla. Istotnie, na scenie pracownia prezentowała się w pełnym składzie. A skoro o relacjach międzyludzkich mowa, warto dodać, że gala podsumowująca każdą edycję konkursu jest okazją do spotkania w szerokim kręgu architektów wnętrz z całej Polski, wymiany doświadczeń, nawiązywania kontaktów.
Dziękując za statuetkę dla NOKE Architects, Karol Pasternak akcentował też zalety współpracy SAW ze sponsorami, dzięki którym udział w konkursie pozostaje nieodpłatny, a zarazem nieobwarowany żadnymi wymogami w zakresie np. wykorzystania określonych produktów – jak ma to miejsce w szeregu innych konkursów architektonicznych na świecie.
– Wcześniej pracowaliśmy za granicą, w Polsce działamy od zaledwie kilku lat. Dzięki temu widzimy wyraźnie, że organizacja konkursu stoi na naprawdę wysokim poziomie. Warto to docenić, podobnie jak inne starania SAW-u na rzecz budowy odpowiedniej pozycji architektów wnętrz w relacjach z inwestorami – dodaje Stanisław Młyński z pracowni ACOS.
Terminy zgłoszeń
Elektroniczne nadsyłanie zgłoszeń trwa do 31 października 2024 r. W listopadzie odbędą się obrady jurorów, którzy wytypują laureatów pierwszego etapu i zaproszą ich do przesłania plansz konkursowych – do 14 lutego 2025. Na tej podstawie następnie zostaną wybrani zwycięzcy. Poznamy ich podczas uroczystej gali w kwietniu 2025 r.
Regulamin konkursu i wszystkie informacje organizacyjne można znaleźć na www.saw.org.pl/konkurs.
Patronat medialny nad konkursem Wnętrze Roku SAW objęły redakcje Onet, Elle Decoration, Label Magazine, Design Alive, Architecture Snob, Czas na Wnętrze, White Mad, Weranda, Point of Design, &Living, Domosfera, Magazif, RMF Classic, Architektura & Biznes, Architektura Murator, Bryła, PLN Design, Designdoc.pl . Konkurs odbywa się pod patronatem honorowym Stowarzyszenia Przyjaciół Muzeum Narodowego. Sponsoring nad konkursem objęły marki Electrolux, hansgrohe, XAL i Nobonobo, a partnerem organizacyjnym jest Home Sweet Home PR.
1 z 6
Konkurs Wnętrze Roku SAW, materiały prasowe
2 z 6
II miejsce publiczne, Sobkowiak Architektira, Przychodnia kobieca Infemini Medi Home. materiały prasowe
3 z 6
III miejsce publiczne, NArchitekTURA Bartosz Haduch, Podwójne niebo, materiały prasowe
4 z 6
Konkurs Wnętrze Roku SAW, materiały prasowe
5 z 6
I miejsce publiczne, Noke Architects, materiały prasowe
6 z 6
Konkurs Wnętrze Roku SAW, materiały prasowe