Reklama

Dla kolekcjonerów i nie tylko

Nie bez powodu to fotel „Tulipan” i stołek PLOPP znalazły się we wzorniczej loży. Choć dzieli je dość długi czas, obydwa wyróżnia ponadczasowy styl. Stały się ikonami designu. Są piękne, pożądane, a do tego ich forma podąża za funkcją. Modele nadrukowane i sprzedawane są w czteroznaczkowym arkuszu (2x2), a towarzsząca emisji Koperta Pierwszego Dnia Obiegu (FDC) prócz samych ikon zawiera również fotografie projektantów wraz z krótkim opisem ich biografii.

Reklama

Sam projekt koperty zwraca uwagę. Wyraża kontrast dzielący te dwa ponadczasowe meble. Z jednej strony mamy do czynienia z przytulnym, miękkim designem o tradycyjnych cechach, a z drugiej z twardą, nowoczesną i nieco industrialną sztuką. To obrazuje dynamikę zmian oraz dywersyfikację, jaka wyróżnia polski rynek wzorniczy. Projekt Poczty Polskiej, powstały we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego, ma wyrażać dialog pomiędzy tymi odrębnymi epokami i stylami. Taką funkcję spełnia również specjalnie przygotowany na tę okoliczność datownik. Przedstawia nałożone na siebie obrysy fotela „Tulipan” oraz stołka PLOPP.

Materiały prasowe Poczta Polska

Fotel „Tulipan” Teresy Kruszewskiej

„Tulipan” to jeden z najpiękniejszych projektów okresu PRL. Został stworzony jako część wypoczynkowej kolekcji biorącej udział w konkursie organizowanym przez Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego oraz Związek Artystów Plastyków w Poznaniu. Jego nieco organiczna konstrukcja wykorzystuje potencjał sklejki i choć początkowo mebel nie trafił do produkcji, to już wtedy, w 1973 roku, dostrzeżono jego piękno. Fotel zdobył Najwyższą Nagrodę Specjalną na wystawie MEBLE'73 za realizację prototypów w Fabryce Mebli Giętych w Radomsku.

Teresa Kruszewska urodziła się w 1927 roku. Studiowała architekturę wnętrz. Przez wiele lat pracowała dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Spółdzielni Artystów „Ład” i Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego „Cepelia”. W swoich pracach często skupiała się nie na samej formie, lecz także relacjach, jaką człowiek z nią tworzy. Artystka zmarła w 2014 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie setki doskonałych wzorów. Część z nich można zobaczyć w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Poznaniu oraz Vitra Design Museum w Niemczech.

Stołek PLOPP Oskara Zięty

Polski architekt i projektant, Oskar Zięta, urodził się w 1975 roku w Warszawie. Studiował na Politechnice Szczecińskiej. Jest doktorem ETH w Zurychu i jednocześnie twórcą „mebli przyszłości”, osadzonych w naszej rzeczywistości. Ich znakiem rozpoznawczym jest nowoczesna technologia obróbki stali. W wyniku tego artystycznego podejścia z innowacyjnością zrodziły się tak oryginalne propozycje, jak stołek PLOPP. Mimo że powstał zaledwie w 2008 roku, już teraz jest ikoną wzornictwa, ponieważ stanowi rozwiązania na pograniczu formy użytkowej i rzeźby.

PLOPP, czyli „Polski Obiekt Ludowy Pompowany Powietrzem” to manifest technologii FiDU połączonej z właściwościami metalu. To zestawienie pozwala tworzyć artyście wytrzymałe, ale i przy tym wizualnie lekkie modele. Ich fenomenem jest efektem wpompowania pod wysokim ciśnieniem powietrza pomiędzy cienkie arkusze blachy. W rezultacie z płaskich i nieróżniących się niczym elementów powstają dzieła sztuki użytkowej o trójwymiarowej bryle.

Reklama

Stołek PLOPP to laureat wielu prestiżowych nagród w kraju i za granicą. Na jego koncie znajdują się takie wyróżnienia jak Red Dot Design Award 2008, German Design Council Award 2008 oraz Forum AID Award 2009. Efektowne siedzisko trafiło też do kolekcji Centre w Paryżu, jako przedstawiciel współczesnego designu.

Reklama
Reklama
Reklama