Ikony polskiego designu Tulipan i PLOPP na Poczcie Polskiej! Powstała limitowana edycja znaczków
Poczta Polska we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego opracowała serię znaczków przedstawiających ikony polskiego wzornictwa. W limitowanej edycji „Polski design” znalazły się kultowe wzory: fotel „Tulipan” zaprojektowany przez Teresę Kruszewską, a także stołek PLOPP autorstwa Oskara Zięty.
Dla kolekcjonerów i nie tylko
Nie bez powodu to fotel „Tulipan” i stołek PLOPP znalazły się we wzorniczej loży. Choć dzieli je dość długi czas, obydwa wyróżnia ponadczasowy styl. Stały się ikonami designu. Są piękne, pożądane, a do tego ich forma podąża za funkcją. Modele nadrukowane i sprzedawane są w czteroznaczkowym arkuszu (2x2), a towarzsząca emisji Koperta Pierwszego Dnia Obiegu (FDC) prócz samych ikon zawiera również fotografie projektantów wraz z krótkim opisem ich biografii.
Sam projekt koperty zwraca uwagę. Wyraża kontrast dzielący te dwa ponadczasowe meble. Z jednej strony mamy do czynienia z przytulnym, miękkim designem o tradycyjnych cechach, a z drugiej z twardą, nowoczesną i nieco industrialną sztuką. To obrazuje dynamikę zmian oraz dywersyfikację, jaka wyróżnia polski rynek wzorniczy. Projekt Poczty Polskiej, powstały we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego, ma wyrażać dialog pomiędzy tymi odrębnymi epokami i stylami. Taką funkcję spełnia również specjalnie przygotowany na tę okoliczność datownik. Przedstawia nałożone na siebie obrysy fotela „Tulipan” oraz stołka PLOPP.
Fotel „Tulipan” Teresy Kruszewskiej
„Tulipan” to jeden z najpiękniejszych projektów okresu PRL. Został stworzony jako część wypoczynkowej kolekcji biorącej udział w konkursie organizowanym przez Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego oraz Związek Artystów Plastyków w Poznaniu. Jego nieco organiczna konstrukcja wykorzystuje potencjał sklejki i choć początkowo mebel nie trafił do produkcji, to już wtedy, w 1973 roku, dostrzeżono jego piękno. Fotel zdobył Najwyższą Nagrodę Specjalną na wystawie MEBLE'73 za realizację prototypów w Fabryce Mebli Giętych w Radomsku.
Teresa Kruszewska urodziła się w 1927 roku. Studiowała architekturę wnętrz. Przez wiele lat pracowała dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Spółdzielni Artystów „Ład” i Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego „Cepelia”. W swoich pracach często skupiała się nie na samej formie, lecz także relacjach, jaką człowiek z nią tworzy. Artystka zmarła w 2014 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie setki doskonałych wzorów. Część z nich można zobaczyć w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Poznaniu oraz Vitra Design Museum w Niemczech.
Stołek PLOPP Oskara Zięty
Polski architekt i projektant, Oskar Zięta, urodził się w 1975 roku w Warszawie. Studiował na Politechnice Szczecińskiej. Jest doktorem ETH w Zurychu i jednocześnie twórcą „mebli przyszłości”, osadzonych w naszej rzeczywistości. Ich znakiem rozpoznawczym jest nowoczesna technologia obróbki stali. W wyniku tego artystycznego podejścia z innowacyjnością zrodziły się tak oryginalne propozycje, jak stołek PLOPP. Mimo że powstał zaledwie w 2008 roku, już teraz jest ikoną wzornictwa, ponieważ stanowi rozwiązania na pograniczu formy użytkowej i rzeźby.
PLOPP, czyli „Polski Obiekt Ludowy Pompowany Powietrzem” to manifest technologii FiDU połączonej z właściwościami metalu. To zestawienie pozwala tworzyć artyście wytrzymałe, ale i przy tym wizualnie lekkie modele. Ich fenomenem jest efektem wpompowania pod wysokim ciśnieniem powietrza pomiędzy cienkie arkusze blachy. W rezultacie z płaskich i nieróżniących się niczym elementów powstają dzieła sztuki użytkowej o trójwymiarowej bryle.
Stołek PLOPP to laureat wielu prestiżowych nagród w kraju i za granicą. Na jego koncie znajdują się takie wyróżnienia jak Red Dot Design Award 2008, German Design Council Award 2008 oraz Forum AID Award 2009. Efektowne siedzisko trafiło też do kolekcji Centre w Paryżu, jako przedstawiciel współczesnego designu.