Kobro i Strzemiński w Centrum Pompidou
Wystawa prac obejmująca całokształt twórczości artystów od 24 października w Paryżu.
- ELLE Decoration
Prace znanych awangardystów Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego już niedługo (bo 24 października) znajdą się na wystawie w paryskim Centrum Pompidou, jednym z najważniejszych muzeów sztuki współczesnej na świecie. Wystawa „Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński” to kolejny po ekspozycjach w Madrycie i Malmö realizowany we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza projekt Łódzkiego Muzeum Sztuki. Upowszechnia wiedzę o tej wyjątkowej parze artystów.
Sztuka Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego obejmuje wiele dziedzin: malarstwo, rzeźbę, formy architektoniczne, grafikę. Do jej interpretacji w paryskiej wystawie użyto pojęcia „realnej utopii” i koncepcji „prototypu”. Zgodnie z nimi sztuka to laboratorium, w którym artyści testują idee czyli „prototypy”. Te z kolei inspirują późniejsze, konkretne rozwiązania zmieniające rzeczywistość społeczną. Utopijność miałaby więc przyczyniać się do zmian na lepsze. Realizm z kolei wiązałby się ze stopniowym wprowadzaniem ulepszeń.
Wystawa, której kuratorami są Jarosław Suchan (Muzeum Sztuki w Łodzi) i Karolina Ziębińska-Lewandowska (Centre Pompidou), potrwa do 14 stycznia. Z jej okazji w sprzedaży pojawi się także ciekawa publikacja, na którą złożą się teksty krytyków sztuki takich jak na przykład Steven Mansbach (University of Maryland, Waszyngton), Mark Wieczorek (University of Washington, Seattle), Jean-Francois Chevrier (École nationale supérieure des Beaux-Arts, Paryż), Paulina Kurc-Maj (Muzeum Sztuki w Łodzi), Meghan Forbes (MoMA New York).
1 z 5
Władysław Strzemiński, Martwa natura 3, 1923, płótno, farby olejne, fot. archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi/ © Ewa Sapka-Pawliczak & Muzeum Sztuki w Łodzi
2 z 5
Władysław Strzemiński, Kompozycja architektoniczna 13c, 1929, płótno, farby olejne, fot. archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi/ © Ewa Sapka-Pawliczak & Muzeum Sztuki w Łodzi
3 z 5
Katarzyna Kobro, Kompozycja przestrzenna 4, 1929, stal, farby olejne, fot. archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi/ © Ewa Sapka-Pawliczak & Muzeum Sztuki w Łodzi
4 z 5
Katarzyna Kobro, Kompozycja wisząca 1, 1921 / 1972 (rekonstrukcja Bolesława Utkina), drewno, metal, włókno szklane, żywica epoksydowa, fot. archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi/ © Ewa Sapka-Pawliczak & Muzeum Sztuki w Łodzi
5 z 5
Katarzyna Kobro, Kompozycja przestrzenna 9, 1933; metal, olej, fot. archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi/ © Ewa Sapka-Pawliczak & Muzeum Sztuki w Łodzi