To dzieło polskiej artystki zawisło w najbardziej luksusowym miejscu świata. Zobacz, jak wygląda „chmura ptaków” w Dubai Mall!
Dubai Mall to jedna z najbardziej prestiżowych przestrzeni handlowych na świecei. I właśnie tam, pod przeszkoloną kopułą rewitalizowanej części The District, zawisła niezwykła instalacja artystyczna autorstwa Edyty Barańskiej z pracowni Barańska Design.

„Chmura ptaków” to projekt, który narodził się dzięki współpracy z firmą Art & Public SPACE, specjalizującą się w wprowadzaniu sztuki do przestrzeni publicznych Dubaju. Jego historia rozpoczęła się od rywalizacji międzynarodowych studiów na nową wyjątkową instalację w przestrzeni Dubai Mall. Koncepcja zdobyła akceptację dewelopera Emaar Properties, właściciela Dubai Mall, czego efektem była realizacja jednej z największych szklanych instalacji w regionie.
Motyw ptaków
Wybór motywu ptaków nie był przypadkowy. Obok koni, zajmują one w kulturze arabskiej ważne miejsce. Są silnie zakorzenione w tradycji i wyobraźni lokalnej społeczności. W instalacji Edyty Barańskiej są też przekazem luksusu, wolności oraz siły, stanowią naturalne nawiązanie do przyrody i lotu. To poetycka manifestacja poetycką zawieszona w powietrzu; lekka, ale zarazem spektakularna.
Choć wielu osobom arabskie kraje kojarzą się głównie z wielbłądami, to w rzeczywistości to właśnie konie i ptaki, zwłaszcza sokoły, są tam szczególnie cenione. Pojawiają się w licznych emblematycznych przedstawieniach, bywają obecne w domach, biurach — często jako symbole prestiżu, siły, wolności.
Jak wspomina artystka, kluczowe było położenie każdego z obiektów. Miały być one ułożone w taki sposób, aby ptaki nie przechylały się na żadną ze stron, tworząc w ten sposób harmonijną kompozycję. Sama symbolika osi widokowej także miała znaczenie, ponieważ, jak dodaje Edyta Barańska „Inwestorowi zależało, by patrząc w górę, dostrzegać zarówno lekkość instalacji, jak i majestat wieży. Ten widok miał tworzyć spójną, pełną znaczeń całość”.
1 z 3

2 z 3

3 z 3

Taniec świateł i cieni
Widok jest imponujący o każdej porze dnia i nocy, ale szczególne wrażenie robi rano – między godziną 10 a 12. To wtedy naturalne światło wpada przez przeszkloną kopułę pod idealnym kątem, umiejętnie eksponując fakturę szkła i uruchamiając jego naturalny blask.
1 z 1

Instalacja zyskuje całkowicie inny wymiar nocą. Wówczas zainstalowane w architekturze kopuły reflektory sufitowe, boczne oraz delikatne podświetlenia LED-owe potęguję złote akcenty, zmieniając dynamikę kompozycji. Wizualnie lekka chmura ptaków staje się wówczas teatralną, spektakularną inscenizacją.
1 z 1

Technika i lekkość
Uzyskać efekt lekkości przy jednoczesnej wadze całej instalacji nie było łatwo. Artystka wykorzystała szkło fusingowe, z którym pracuje od lat. Jego charakterystyczna, delikatnie pomarszczona struktura efektownie współgra ze światłem tworząc refleksy, głębię i wrażenie ruchu.
Cała kompozycja składa się setek szklanych ptaków, występujących w czterech rozmiarach: 60, 40, 30 i 20 cm. Artystka sama przygotowała wstępny rysunek techniczny, który trafił do zespołu inżynierskiego. Projekt konstrukcji opracowała firma z Gliwic, a za jej realizację odpowiada Maciej Frej. Zadanie było nie lada wyzwaniem, bo szklane formy ważą około 880 kilogramów, a kratownica podtrzymująca instalację – około jednej tony.
Jednym z największych wyzwań była konstrukcja, na której miała zawisnąć cała instalacja, ponieważ kopuła ma aż 24 metry wysokości, a najdłuższa LINKA mierzy 8 metrów. Do podłogi było 4,5 metra, a my wieszaliśmy wszystko na wysokości około 13–14 metrów, tuż ponad systemem klimatyzacji.
Montaż trwał sześć nocy. Z czego dwie z nich były wyjątkowo krótkie, bo w soboty i niedziele Dubai Mall jest czynne aż do pierwszej w nocy. W dzień prace nad instalacją musiały być przerwane, a o poranku miejsce musiało być doprowadzone do idealnego stanu. To był jeden z warunków zarządcy obiektu
1 z 2

2 z 2
