Reklama

W przestrzeniach najmniejszego oddziału Muzeum Warszawy prace Brzeżańskiej zyskują nowe, zaskakujące konteksty, współistniejąc z wystawą główną Res pharmaceuticae, która przybliża historię leków i farmacji. Artystka zaprasza w wyjątkową podróż tropem ziołolecznictwa – związków farmacji z fitoterapią i zapomnianych narracji o prozdrowotnych właściwościach roślin. Zaprezentowane zostaną prace wizualne, takie jak ceramika, malarstwo czy wideo, a także instalacje angażujące zmysły węchu i słuchu.

Reklama
BANER Ziółka, drzewka, y chróściki, proj. Joanna Bębenek

Ziółka, drzewka, y chróściki

Intrygujący tytuł wystawy Agnieszki Brzeżańskiej pochodzi z fragmentu renesansowego dzieła botanicznego pt. Herbarz polski, to jest o przyrodzeniu ziół i drzew rozmaitych, i innych rzeczy do lekarstw należących. To pierwszy oryginalny polski zielnik, który ukazał się w 1595 roku, a jego autorem jest Marcin z Urzędowa, botanik, zielarz, lekarz i ksiądz.

Zabytki i utensylia sztuki aptekarskiej w niewielkim muzeum w połączeniu z opartymi na kontemplacji natury pracami Agnieszki Brzeżańskiej otwierają przed zwiedzającymi przestrzeń eksploracji związków roślin i międzygatunkowych sojuszy z formami uzdrawiania – mówi kurator wystawy Romuald Demidenko. – Wystawa Ziółka, drzewka, y chróściki jest okazją do wspólnej refleksji nad alternatywnymi sposobami łagodzenia objawów zapalnych i bólu, a także poszukiwania ukojenia – dodaje współautorka koncepcji Julia Kern-Protassewicz.

Artemisia vulgaris i „myślokształty”

Agnieszka Brzeżańska jest malarką, performerką i zielarką. Tworzy także rysunki, fotografię, film i ceramikę. Często sięga po rzemiosło i techniki tradycyjne. Istotą jej zróżnicowanej działalności artystycznej jest namysł nad miejscem człowieka w świecie i możliwościami współbycia wszystkich istot. Rośliny i ziołolecznictwo to tematy, które fascynują artystkę od lat.

Agnieszka Brzeżańska, Przodki, 2022-24, fot. Tomasz Kaczor

W Muzeum Farmacji prace Brzeżańskiej zyskały szczególne, nowe konteksty i znaczenia. Początki farmacji i relacje między naturą i nauką wysuwają się na pierwszy plan wystawy Ziółka, drzewka, y chróściki. Sztuka Brzeżańskiej w spotkaniu z historią leków, kolekcją szkła aptecznego, zbiorami bibliotecznymi czy tradycją japońskiej medycyny Kampo wybrzmiewa inaczej niż w neutralnej przestrzeni galeryjnej.

Na wystawie pokazane zostaną prace z ostatnich kilku lat, a także trzy obiekty przygotowane specjalnie z myślą o wnętrzach Muzeum Farmacji i jeden dotychczas nieprezentowany – to zielnik stworzony przez Agnieszkę Brzeżańską podczas studiów w Instytucie Zielarstwa i Terapii Naturalnych. W przestrzeniach dawnej apteki będzie unosił się zapach bylicy pospolitej (łac. Artemisia vulgaris), powszechnie występującej rośliny nazywanej lekiem na wszystko. Instalacja działająca na zmysł węchu przywodzi skojarzenia z dawnymi rytuałami aromaterapeutycznymi, inhalacjami czy okadzaniem domostw ziołowym dymem, który miał chronić przed chorobami.

Pokazany zostanie także ręcznie tkany żakard, obrazy olejne, dwie prace wideo będące zapisem obserwacji sił natury, a także charakterystyczne dla Brzeżańskiej drobne rzeźby ceramiczne. Przodki, amebowate w kształcie stworki, artystka nazywa „myślokształtami”. Półabstrakcyjne obiekty kojarzą się z organicznymi formami, które mają kończyny, a nawet mimikę.

Reklama
Romuald Demidenko, Agnieszka Brzeżańska, Julia Kern-Protassewicz, fot. T. Kaczor

Sztuka najnowsza w Muzeum Farmacji

Muzeum Farmacji zlokalizowane na Starówce jest oddziałem Muzeum Warszawy i jednym z najmniejszych stołecznych muzeów. To także jedyna w Polsce instytucja poświęcona historii farmacji, która otwiera się na sztukę najnowszą – w 2021 roku w ramach Warsaw Gallery Weekend odbyła się wystawa Tomasza Kulki Owoc z drzewa poznania dobra i zła, przygotowana wraz z Galerią Propaganda. Rok później miał miejsce pokaz prac Magdy Bielesz Wśród leków czuję się bezpiecznie.

Wystawa Agnieszki Brzeżańskiej Ziółka, drzewka, y chróściki potrwa od 21 listopada 2024 do 2 marca 2025 roku w Muzeum Farmacji na ul. Piwnej 31/33.

Reklama
Reklama
Reklama