Reklama

Jednym z najbardziej znanych przedstawień fali jest drzeworyt Hokusaia Wielka fala w Kanagawie, który ukazuje moment przed pochwyceniem przez potężne fale rybackich łódek. Fala w tym kontekście staje się symbolem nieokiełznanej siły natury i nieprzewidywalnych zawirowań życia. Chociaż w japońskiej filozofii akceptacja potęgi natury to istotny element harmonii, w dziele Hokusaia dramatyzm wciąż dominuje.

Reklama

Nowa fala

Jerzy Zajączkowski, sięgając po motyw fali, oferuje zupełnie inną perspektywę. W jego twórczości fala nie jest symbolem katastrofy, lecz harmonijnego cyklu, który może wyrażać przewidywalną, łagodną zmianę. Artysta tworzy obrazy pełne spokoju i medytacyjnej energii, wykorzystując powtarzające się barwne punkty, które tworzą rytmiczne kompozycje. Zajmując się procesem powtarzania, Zajączkowski nie tylko porządkuje przestrzeń malarską, ale także wewnętrzną – duchową i intelektualną.

Jerzy Zajączkowski
Jerzy Zajączkowski

Cykl harmonii

Techniki stosowane przez Zajączkowskiego, takie jak uporządkowane rozmieszczenie punktów, nadają jego dziełom wrażenie pulsowania i migotania, co wprowadza element dynamizmu. Jednak ta dynamika jest subtelna, płynna i pełna spokoju, co kontrastuje z dramatyzmem fali u Hokusaia. W sztuce Zajączkowskiego motyw fali jest ujęty w regularny, medytacyjny porządek, który eliminuje gwałtowność, zastępując ją poczuciem bezpieczeństwa i równowagi.

Jerzy Zajączkowski
Jerzy Zajączkowski

Zajączkowski tworzy obraz zmiany jako procesu, który jest spokojny, powtarzalny i naturalny. Dzięki temu jego prace ukazują falę nie jako niszczycielską siłę, lecz jako część harmonijnego, niekończącego się cyklu, który wprowadza spokój, introspekcję i poczucie wieczności.

Reklama

Wystawę artysty będzie można obejrzeć od 10.04 - 28.04.2025 w Galerii MILANO, ul Rondo Waszyngtona 2a.

Reklama
Reklama
Reklama