Reklama

Patrycja Dybowska i Matylda Kurkiewicz z PAMA STUDIO zwyciężyły w kategorii wnętrz prywatnych, a Anna Stojčev-Młyńska i Stanisław Młyński z ACOS, A Collection of Stories, w kategorii wnętrz użyteczności publicznej. Kto jeszcze stanął na podium konkursu Wnętrze Roku SAW? I komu przypadły w udziale nagrody specjalne sponsorów – firm Electrolux, hansgrohe oraz nobonobo?

Reklama

Wnętrze Roku SAW 2025

Najbardziej prestiżowy konkurs dla architektów wnętrz w Polsce każdego roku coraz wyżej wiesza poprzeczkę i uczestnikom, i… jurorom.

W naszym kraju powstaje bardzo dużo dobrej, wartościowej architektury wnętrz. Polskie projekty i realizacje mogą śmiało konkurować na forum międzynarodowym z propozycjami z innych państw. Dla uczestników konkursu oznacza to jednak, że coraz trudniej jest pokazać coś zupełnie nowego, całkowicie autorskiego, czego wcześniej nie widzieliśmy – mówi Grzegorz Goworek, przedstawiciel jury.

Gremium złożone z przedstawicieli wielu branż kreatywnych dostrzegło jednak prace niepowtarzalne, rozwiązujące daną przestrzeń w sposób unikatowy. Najlepsze realizacje z zakresu wnętrz prywatnych i wnętrz użyteczności publicznej jurorzy uhonorowali nagrodami pieniężnymi oraz działaniami promocyjnymi w mediach o łącznej wartości 30 000 zł. Gratyfikacje trafiły też do zdobywców drugich i trzecich miejsc.
Łączna wartość samych tylko nagród regulaminowych wynosi aż 110 000 zł, a oprócz tego nagrody specjalne przyznali sponsorzy. Organizacja konkursu była możliwa dzięki zaangażowaniu partnerów, w tym marek Electrolux /Partner strategiczny/, hansgrohe i XAL /Partnerzy Główni/ oraz nobonobo /Partner Wspierający/.

Nagrody w kategorii: wnętrza prywatne

Jury konkursu – złożone z przedstawicieli różnych branż – główną nagrodę w kategorii wnętrz prywatnych przyznało niemalże jednogłośnie. I miejsce zajęły Patrycja Dybowska i Matylda Kurkiewicz z wrocławskiej pracowni PAMA STUDIO, autorki „Apartamentu przy Księcia Witolda”.

Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe
Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe

Za unikatowość i spójność kreacji – a więc wartości, których jurorzy szukali w pracach konkursowych przede wszystkim – II miejsce otrzymał Adam Wierciński z poznańskiej pracowni wiercinski-studio. Nagrodę zdobyło jego mieszkanie własne

Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe
Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe

III miejsce zajął Bartłomiej Zabój z wrocławskiej pracowni THEZA Architekci za „WrocLoft”. Jak zaznaczali jurorzy, ta realizacja w trakcie obrad wywołała wiele kontrowersji. W dyskusjach przeważyła jednak odwaga projektowa – i zarazem wielkie wyczucie w łączeniu materiałów, kolorów, faktur.

Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe
Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe

Oprócz nagród jury konkursu Wnętrze Roku SAW 2025 przyznało także wyróżnienia regulaminowe. W kategorii wnętrz prywatnych pierwsze z nich trafiło w ręce Magdaleny Romanowskej z pracowni Romanowska Studio z Warszawy za „Projekt mieszkania w Śródmieściu”. W spójnej oprawie architektonicznej z dużym udziałem naturalnego drewna harmonijnie połączyły się tu liczne pamiątki z podróży oraz obiekty ponadczasowego wzornictwa.

Drugie wyróżnienie zdobył „Dom Koloru” – domek na działce ROD, który zaprojektowali Piotr Maciaszek, Karol Pasternak, Mateusz Jaworski z warszawskiej pracowni NOKE Architects. Jurorzy docenili tu zwłaszcza autorskie rozwiązania przestrzenne oraz odwagę w stosowaniu zdecydowanej gamy kolorystycznej, z intensywną czerwienią i szafirem na czele.

Najlepsze przestrzenie publiczne

W kategorii wnętrz publicznych zwyciężyli Anna Stojčev-Młyńska i Stanisław Młyński z gdańskiej pracownia ACOS – A Collection of Stories. Jurorzy podkreślali, że spójność, której szukali w pracach konkursowych, w nagrodzonym projekcie biur firmy cukierniczej Kaiser ma wyjątkowo wiele wymiarów.

Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe
Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe

Architektura wnętrz jest niezbędna w przestrzeni publicznej, także przy ekspozycji sztuki. To jeden z ważniejszych obszarów edukacji o pięknie. Dlatego jurorzy konkursu Wnętrze Roku SAW 2025 nie potrafili przejść obojętnie obok projektu wystawy „Królewski Rembrandt na Wawelu. Jeździec polski ze zbiorów The Frick Collection w Nowym Jorku”. Bartosz Haduch z krakowskiej pracowni NArchitekTURA zdobył za jej sprawą II miejsce.

Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe
Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe

Trudno o całkiem nowy pomysł na ekspozycję produktów, a zwłaszcza produktów sanitarnych. Jury konkursu doceniło, że autorzy showroomu firmy „Marmite” jednak taki pomysł znaleźli. Tą realizacją III miejsce w kategorii wnętrz publicznych zdobyli: Alicja Maculewicz, Paweł Garus, Jerzy Woźniak z poznańskiej pracowni mode:lina™

Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe
Wnętrze Roku SAW 2025, materiały prasowe

Pierwsze wyróżnienie w kategorii wnętrz publicznych w konkursie Wnętrze Roku SAW 2025 otrzymała Magdalena Plichta z wrocławskiej pracowni 3XA za food court „Pedet Renoma”. Jurorzy docenili zarówno trafne nawiązania do historii budynku, jak i świeżą gamę kolorystyczną oraz dobór form przyjaznych współczesnemu użytkownikowi.

Drugie wyróżnienie otrzymali Piotr Maciaszek, Karol Pasternak, Marcin Adamczewski, Marcin Sudnik, Aleksandra Hyz, Michał Niedośpiał, Justyna Puchalska i Paulina Cziba z pracowni NOKE Architects, tym razem za wnętrza hotelu Glar. Jury zwróciło uwagę na bogactwo odniesień do wielowiekowych dziejów wyspy Wolin, gdzie obiekt się znajduje, obecność unikatowych dzieł sztuki z wieloformatową mozaiką Oli Niepsuj w niecce basenu oraz lekkość całej aranżacji, jakby owianej bałtyckim wiatrem.

Zrównoważone projektowanie

Stowarzyszenie Architektów Wnętrz dostrzega wagę i potrzebę balansowania architektury wnętrz z racjonalnym, oszczędnym podejściem do zasobów naturalnych. W tym roku pod patronatem firmy Electrolux zadebiutowała więc dodatkowa kategoria konkursowa: zrównoważone projektowanie.

Nagrodę pieniężną oraz voucher na produkty marki – o łącznej wartości 10 000 zł – otrzymali Marcin Gierbienis i Damian Poklewski-Kozieł z pracowni Gierbienis+Poklewski s.c. za wnętrza budynku edukacyjnego w Leśnym Ogrodzie Botanicznym Marszewo. Wnętrza te są konsekwentną kontynuacją koncepcji nowoczesnego obiektu promującego zrównoważony rozwój i budownictwo drewniane w atrakcyjnej formie. Charakter nadają im prefabrykowane panele konstrukcyjne CLT, z wykorzystaniem drewna wykonane są też niemal wszystkie meble i elementy wyposażenia.

Wśród prezentów od mecenasów konkursu znalazł się też voucher produktowy o wartości 3 000 zł od firmy hansgrohe. Odebrała go Nastazja Kropidłowska z pracowni Nastazja Kropidłowska ARCHITEKCI. Jurorzy w ten sposób uhonorowali jej „DOM ŁÓDŹ”. To autentycznie minimalistyczna, spójna kolorystycznie, wyciszona przestrzeń dla pięcioosobowej rodziny.

Nagrodę przygotowała również firma nobonobo, polska marka meblarska coraz szerzej znana na świecie. Laureatką została Urszula Sworczuk z pracowni MUTUO Studio Projektowe. Projekt „Eklektyzm na pół serio”, zrealizowany w śródmiejskiej kamienicy w Warszawie, wykorzystuje m.in. antyki i meble vintage, tradycyjne materiały oraz unikatowe umiejętności lokalnych rzemieślników, takich jak artysta ceramik, witrażysta, renowator luster czy zdun.

Reklama

Święto designu

Uroczysta gala konkursu odbyła się w gościnnych progach Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, partnera organizacyjnego konkursu. Wydarzenie uświetnił występ znakomitego pianisty Aleksandra Dębicza. O odpowiednią oprawę gali zadbali partnerzy – Flexxica (producent oświetlenia akustycznego, który oświetlił przestrzeń foyer), Porsche Store Warszawa (fundator nagród specjalnych dla laureatów), Manufaktura Wirchomski (wykonawca pięknych statuetek dla laureatów) oraz Steinway Piano Gallery Warsaw (partner odpowiedzialny za oprawę muzyczną wydarzenia). Za koordynację przebiegu konkursu oraz organizację gali odpowiedzialna była firma doradztwa komunikacyjnego HSH Consulting.

Reklama
Reklama
Reklama