Reklama

Hasło nie_koniec / un_end definiuje charakter Łódź Design Festival 2025, podkreślając nieustanną dociekliwość i ciekawość w projektowaniu. Jego otwarta koncepcja sprzyja tworzeniu alternatywnych, adaptacyjnych ścieżek dla wzornictwa i architektury w zmieniającym się świecie. nie_koniec / un_end mówi również o nieskończonej relacji między tym, co indywidualne, jak rola projektanta w procesach kreatywnych, z tym, co społeczne – żywymi ekosystemami miast, zmiennym podejściem do definicji wspólnoty, norm czy wartości.

Reklama

Laboratorium innowacji: make me!

nie_koniec / un_end reprezentuje cykliczną naturę procesu projektowania i poszukiwania w pracy twórczej – od idei poprzez etapy tworzenia – testowania – poprawiania/rewizji pomysłu aż po przetworzenie oryginalnej wizji. Festiwal w ramach corocznej odsłony „Laboratorium innowacji: make me!” pokazuje, jak młodzi projektanci mierzą się zarówno z powracającymi pytaniami o materiały, funkcjonalność, efektywność swojej pracy, jak również z nowymi, które dyktują współczesna wiedza o świecie i zmieniające się podejścia badawcze. nie_koniec / un_end stanowi zatem synonim ciągłego odkrywania, często nowatorskiego spojrzenia na znane przedmioty czy zagadnienia. Obiekty młodych twórców, często stanowią prototyp, dzieło jeszcze otwarte. Nagradzane w konkursie innowacyjne rozwiązania z obszaru designu łączą też artystyczną ekspresję i praktyczne zastosowanie oraz stanowią wypadkową rozważań współczesnych, młodych pokoleń projektantów o ideach otwartych na reinterpretację, adaptację i ewolucję.

make me! to międzynarodowy konkurs dla młodych projektantek i projektantów (w wieku 20–35 lat), który od 2008 roku wspiera rozwój talentów, promuje innowacyjne projekty i pomaga w budowaniu kariery w branży designu. Adresowany jest do osób, które w procesie projektowym kierują się dostrzeganiem nowych potrzeb i problemów. Konkurs docenia prace eksperymentujące z materiałami i poszukujące nowych interpretacji funkcji.

Dlaczego warto? Pula nagród make me! Design Awards 2025 wynosi 50 000 zł. Wyróżnione projekty zostaną zaprezentowane na wystawie w ramach programu ŁDF, co stwarza unikalną okazję do międzynarodowego debiutu i promocji twórczości.

Termin zgłoszeń: do 1 kwietnia 2025 r.

Łódź Design Festival
Łódź Design Festival

EverCity – miasto na wieczność

nie_koniec / un_end ma charakter nielinearny, towarzyszy mu nieustanna refleksja nad codziennym życiem człowieka. Ciągła chęć poprawiania kondycji ludzkiego istnienia, walka z niekorzystnymi zmianami, próby i eksperymenty oraz rekonstrukcja idei wpływają na sposób kształtowania naszego otoczenia. Zwroty w narracji dotyczą niejednokrotnie funkcjonowania i struktury miast mających sprostać wymaganiom zrównoważonego rozwoju, systemowej odporności oraz długowiecznej stabilizacji. Wzornictwo, architektura, urbanistyka przeciwstawia się zamknięciu w konkretnych kategoriach, rozwijają się dzięki dynamicznemu dialogowi między przeszłością, teraźniejszością a przyszłością. „EverCity – miasto na wieczność” – główna wystawa programowa – przeprowadzi widzów przez ewolucję architektonicznych pomysłów na kreowanie przyjaznych obszarów do życia. Przyjrzy się różnym zmianom w podejściu do zarządzania miastem i kreowania architektury, która wspierałaby nasz dobrostan oraz polepszała jakość życia.

ŁDF 2024 / Wystawa "Dotknąć miasta" / Fot. HAWA
ŁDF 2024 / Wystawa "Dotknąć miasta" / Fot. HAWA

15-lecie plebiscytu must have

nie_koniec / un_end to także proces nieustannej ewolucji polskiego wzornictwa, który od 15 lat znajduje odzwierciedlenie w plebiscycie must have i towarzyszącej mu wystawie. Każdego roku prezentowane są tu wdrożenia pokazujące zmieniające się podejście do projektowania – od funkcjonalności, efektywności i standaryzacji po swobodę artystycznej ekspresji, zabawę formą, a nawet frywolny przepych. Widać tu powroty do dawnych idei i reinterpretacje tradycyjnych materiałów, jak ceramika czy szkło, które wciąż inspirują nowe pokolenia twórców. Polski rynek designu pozostaje otwarty i dynamiczny, a producenci, projektanci i konsumenci nieustannie wpływają na jego kształt, kreując przestrzeń do zmian. Wystawa must have jest zapisem tych procesów – pokazuje transformacje rynku i ujawnia, jak innowacje i rzemiosło wzajemnie się przenikają, tworząc niekończący się rytm projektowania.

Od 2011 roku plebiscyt must have wyróżnia najlepsze wdrożenia polskiego designu, promując współpracę projektantek i projektantów z producentkami i producentami. Produkty nagrodzone prestiżowym znakiem jakości must have zdobywają uznanie na rynku krajowym i międzynarodowym.

Dlaczego warto? Wybrane wyróżnione produkty zostaną zaprezentowane na specjalnej wystawie towarzyszącej ŁDF, a możliwość bezpłatnego korzystania ze znaku jakości must have zwiększa ich rozpoznawalność wśród klientów i klientek oraz ekspertów i ekspertek branżowych.

Termin zgłoszeń: do 28 lutego 2025 r.

ŁDF – przestrzeń twórczych działań

Łódź Design Festival również w cyklicznym trybie zajmuje się próbą syntezy wiedzy o wzornictwie, projektowaniu przestrzeni oraz materiałów, łącząc różne dyscypliny, media i perspektywy. Prezentowanie szeroko rozumianych inicjatyw kulturalnych rzadko ogranicza się do jednego celu czy konkretnego rozwiązania, lecz raczej otwiera przestrzeń do refleksji, regularnej analizy branż kreatywnych, ich możliwości i wyzwań, przed jakimi stają. W kontekście festiwalu nie_koniec / un_end staje się również hasłem mobilizującym, podkreślającym rolę kreatywności jako narzędzia do rozwiązywania kluczowych problemów systemowych poprzez nieustanne eksperymentowanie i testowanie różnych rozwiązań, otwarte podejście do różnorodności i nowatorskie formy współpracy.

Łódź Design Festival to nie tylko platforma prezentacji najlepszych projektów, ale również miejsce dyskusji o kluczowych wyzwaniach współczesnego świata. Festiwal przyciąga osoby zajmujące się profesjonalnie designem oraz miłośniczki i miłośników tej dziedziny, oferując bogaty program wystaw, warsztatów, paneli dyskusyjnych, instalacji artystycznych i innych form twórczej ekspresji.

Dlaczego warto? ŁDF tworzy przestrzeń wymiany doświadczeń, inspiracji i kreatywnych pomysłów, angażując zarówno ekspertki i ekspertów, jak i szeroką publiczność.

Termin wydarzenia: 20–25 maja 2025 r.

Reklama

Najważniejsze daty

plebiscyt must have: nabór do 28 lutego 2025 r.
open programme: nabór do 15 marca 2025 r.
konkurs make me!: nabór do 1 kwietnia 2025 r.
Łódź Design Festival: 20–25 maja 2025 r

Reklama
Reklama
Reklama