Reklama

„Beacon” będzie eksponowany przez cały czas trwania London Design Festival, od 13 do 22 września 2025 roku, jako jeden z oficjalnych projektów Landmark. Następnie pozostanie na swoim miejscu jako kluczowa instalacja festiwalu Winter Light w Southbank Centre, który potrwa od końca października 2025 roku do początku lutego 2026 roku.

Reklama

Teatr świateł

„Beacon” czerpie inspirację z charakterystycznej brutalistycznej architektury tego obszaru oraz z dziedzictwa Festiwalu Brytanii z 1951 r., który niegdyś uznano za „latarnię zmian”. Jedną z najbardziej urzekających cech „Beacon” będzie dynamiczna choreografia świateł. Gdy Big Ben wybije godzinę po drugiej stronie rzeki, oświetlone cienie instalacji ożyją. Rozpoczynając od powolnego, poetyckiego pulsu, pokaz świateł będzie narastał w tempie, aż do dramatycznego crescendo. Ten moment nie tylko ożywi rzeźbę, ale także wplecie ją w tkankę miasta, łącząc jej architektoniczne i kulturowe odniesienia z londyńskim poczuciem czasu, historii i obecności, zapraszając przechodniów do dzielenia się wciągającym doświadczeniem, które jest zarówno zakorzenione w miejscu, jak i pełne ruchu.

Jako ważne dzieło sztuki publicznej, „Beacon” został pomyślany nie tylko jako instalacja designerska, ale jako wspólne doświadczenie w przestrzeni publicznej, otwarte, dostępne i przeznaczone dla wszystkich. Jego oświetlona konstrukcja będzie widoczna z drugiej strony Tamizy, z mostów Waterloo i Golden Jubilee oraz z nabrzeża, rozciągając swoją obecność na całe miasto i oferując chwilę światła i refleksji każdemu, kto na nią trafi, czy to celowo, czy przypadkowo.

Historyczne nawiązania

Instalacja „Beacon” , złożona z wielu czarnych latarni, zwieńczonych podświetlanym kloszem z recyklingowanego szkła, nawiązuje wizualnie do wiktoriańskich lamp ulicznych Dolphin Street Lamps zaprojektowanych przez George'a Johna Vulliamy'ego w 1870 roku, które stanowią nieodłączny element South Bank. Forma i rytm instalacji reinterpretują te klasyczne projekty w nowoczesnym ujęciu, łącząc je z postmodernistyczną architekturą Royal Festival Hall i brutalistyczną materialnością Hayward Gallery, a jednocześnie przypominają ogromny rzeźbiarski żyrandol, który zdaje się unosić nad wejściem do budynku.

Każdy ze szklanych elementów rzeźby został wyprodukowany z odzyskanego szkła w renomowanej fabryce Brokis w Czechach. Teksturowana powierzchnia szkła odtwarza odcisk sosny bałtyckiej, detalu słynnego odlanego na betonowych ścianach Hayward Gallery, reinterpretując jedną z najbardziej charakterystycznych cech architektonicznych South Bank przy użyciu materiału zakorzenionego w odnowie

Reklama

W duchu ekologii

„Beacon” powstał we współpracy z Materials Assemble, pionierską firmą zajmującą się pozyskiwaniem materiałów, promującą ekologiczne materiały i odpowiedzialne praktyki projektowe. Instalacja została zaprojektowana z myślą o trwałości i możliwości ponownego wykorzystania. Po demontażu, każdy element został zaprojektowany tak, aby można go było ponownie wykorzystać jako samodzielne oprawy oświetleniowe lub połączyć w wiszące żyrandole. Część dochodu ze sprzedaży zostanie przekazana na cele charytatywne, dzięki czemu „Beacon” przetrwa swoją pierwotną historię.

Reklama
Reklama
Reklama