Reklama

Projekt Zieta Ilustrowany jest wyrazem siły interdyscyplinarności w sztuce i hołdem dla rodzimych artystów. Na początku 2023 roku, Oskar Zięta zaprosił do współpracy polskich ilustratorów, by każdy z nich pod własną interpretację poddał metalowe obiekty Zięty.

Reklama

Kierunek Wrocław

Przedpremierowo wrocławianie mogli oglądać wybrane prace w witrynach Domu Handlowego Renoma przy ul. Świdnickiej. Tam też rotacyjna ekspozycja uchylała rąbka ilustrowanych interpretacji. Premierę pełnowymiarowej ekspozycji gościł warszawski Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Z założenia Zieta Ilustrowany to projekt podróżujący, odwiedził już m.in. galerię Lumas w Toronto, Fuzję podczas Łódź Design Festival, niejednokrotnie targi Warsaw Home i niedawno dołączył do Targów Rzeczy Ładnych. Nadszedł czas na pełnowymiarową odsłonę projektu we Wrocławiu. Przekrojowe ilustracje zostaną zestawione z obiektami ilustrowanymi zabierając odwiedzających wrocławski Ratusz w podróż po liniach, kolorach i emocjach.

Wrocław jest dla Oskara Zięty miastem wyjątkowym. To miasto, w którym prowadzi swoje eksperymentalno-produkcyjno-artystyczne Zieta Studio. To miejsce jego kreacji rzeźbiarskich Nawa, Koniczyna, Żagiel i Hempel. Latem 2025 to miasto spotkań z jego interdyscyplinarną twórczością.

Zieta, Interferencje 2025, fot. Adam Rajczyba
Zieta, Interferencje 2025, fot. Adam Rajczyba

Wystawa Interferencje

Równolegle w Muzeum Teatru odbędzie się wystawa kinetyczna Interferencje. Przestrzeń zamieni się w doświadczalnię metalu, dźwięku i form. Zięta zaprezentuje dedykowaną instalacje, która zabierze odwiedzających w równoległe światy, które artysta łączy w ekspresję z metalu. Obiekty deformowane w stali przy pomocy innowacyjnej technologii FiDU staną się odbiciem dźwięku, jego interpretacją i narzędziem jego wytwarzania. To będzie zupełnie nowe spotkanie z metalem. Immersyjna podróż w głąb materiału. Interferencje Zięty nie prowadzą do konkretnego miejsca. Nie mają końcowego punktu. To wystawa o procesie – o przemianie metalu w rzeźbę, fali w kształt, dźwięku w przestrzeń i deformacji w formę.

Zieta, Interferencje 2025, fot. Adam Rajczyba
Zieta, Interferencje 2025, fot. Adam Rajczyba
Zieta, Interferencje 2025, fot. Adam Rajczyba
Zieta, Interferencje 2025, fot. Adam Rajczyba

Oba wydarzenia łączy celebracja 15-lecia twórczości Oskara Zięty. W roku 2025, mija też 20 lat od pierwszego manifestu technologicznego, kultowego dziś, stołka Plopp (czyli Polskiego Ludowego Obiektu Pompowanego Powietrzem). Fundamentem interdyscyplinarnych działań Zięty jest jego autorska technologia swobodnej deformacji ciśnieniem wewnętrznym FiDU. To rewolucyjne podejście do stabilizacji metalu, pozwala Zięcie artyście rzeźbić powietrzem, Zięcie architektowi i inżynierowi tworzy stabilne, ultralekkie i trwałe konstrukcje stalowe. Każdy jego projekt jest sumą bioniki, inżynierii, technologii i sztuki. Każdy obiekt jest unikatowy, posiadający charakterystyczne krawędziowe deformacje, które są swobodną odpowiedzią materiału na wtłaczane weń ciśnienie. Każdy obiekt to manifest, wynik głębokiej fascynacji materiałem i pasji do ciągłego tworzenia.

Zieta, Interferencje 2025, fot. Adam Rajczyba
Zieta, Interferencje 2025, fot. Adam Rajczyba
Reklama

Zapraszamy do metalowego świata Oskara Zięty - we Wrocławiu.

Reklama
Reklama
Reklama