„Ghost Rider”, czyli techno-opera przyszłości. Wystawa Christelle Oyiri w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki zamieniła się wczoraj się w spektakl dźwięku, światła i ruchu. Wszystko dzięki Christelle Oyiri i jej instalacji „Ghost Rider”. BMW udostępnia bezpłatne wejście na wszystkie ekspozycje Zachęty przez pierwsze dwa tygodnie od otwarcia wystawy „Ghost Rider” – od 20 listopada do 4 grudnia 2025 r. Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających do 1 lutego 2026 r.

- ELLE Decoration
Projekt, który jest rozwinięciem pracy pokazanej tego lata w Tate Modern w Londynie, powstał specjalnie z myślą o przestrzeni Zachęty. Stanowi artystyczną współpracę Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki oraz BMW Polska. Jest to już szósta edycja cyklu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”, który powstał z potrzeby dialogu między sztuką, nauką i technologią. Tegoroczna odsłona będzie fascynującą opowieścią o transformacji kultury klubowej, wyznaczającej jeden pulsujący rytm dla przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
1 z 1

Sztuka przyszłości
„Ghost Rider” to wystawa z imponującym rozmachem. Ma ona formę spektaklu w trzech aktach, w którym przeplatają się światło, dźwięk i projekcja wideo. Te trzy światy stworzą spójną narrację o świecie w stanie transformacji, scalając jednocześnie cyfrowość, przeszłość i przyszłość. Każda projekcja będzie indywidulanym doświadczeniem, ponieważ instalacja reaguje na ruch oraz obecność widzów, co rzutować będzie na doświadczenie w trakcie wystawy.
Łącząc rzeźbę, światło, dźwięk i systemy oparte na sensorach, tworzę przestrzeń, w której wyparte historie kulturowe nie są jedynie wspominane, lecz przeżywane na nowo. Instalacja podkreśla, że klub nocny – tak często sprowadzany do roli miejsca ucieczki – jest również przestrzenią powrotu, w której duchy zapomnianych pionierów wciąż pulsują we wspólnym rytmie.
Centralnym elementem wystawy jest rzeźba w formie DJ-skiej konsoli, która przedstawia aerodynamiczną bryłę o kształcie nawiązującym do modernistycznych marzeń o postępie i doskonałości technologicznej. W korespondencji z nią powstały inne rzeźby „Raw”, „Surgery” i „Mutant”; będące autoportretami artystki. Wykonane z brązu dzieła pierwotnie przygotowane były dla Tate Modern w ramach prestiżowego cyklu „Infinities Commission”.

Spotkanie Christelle Oyiri i BMW to opowieść o świecie w stanie transformacji, otwierającej drogę do nowej epoki, w której technologia staje się nie tylko narzędziem, ale również pełnoprawnym uczestnikiem doświadczenia. Dla nas to symboliczny moment – wraz z debiutem pierwszego modelu Neue Klasse, nowego BMW iX3, rozpoczynamy nową erę. Redefiniujemy markę poprzez innowacje technologiczne, jednocześnie czerpiąc z naszego dziedzictwa. Mobilność zyskuje tu nowy wymiar: jest emocjonalną i interaktywną przestrzenią, łączącą człowieka i maszynę – mówi Kacper Studencki, dyrektor marketingu BMW Polska.

Artystka wielowymiarowa
Christelle Oyiri, znana także jako Crystallmess, to jedna z najbardziej intrygujących postaci współczesnej sceny artystycznej. Francuska artystka i DJ-ka eksperymentalna tworzy na styku muzyki, wideo-artu, rzeźby i performansu. W 2024 roku została pierwszą laureatką prestiżowej Infinities Commission w Tate Modern – cyklu wspierającego eksperymentalne, wizjonerskie formy sztuki. Jej projekt „In a perpetual remix where is my own song?” to sugestywna refleksja nad remiksem jako strategią pamięci i mitotwórstwa.
1 z 1

Christelle Oyiri łączy zaawansowane technologie z tradycyjnymi mediami i materiałami, tworząc złożony, niemal organiczny system. Twardy brąz spotyka się tu z plastycznym dźwiękiem i światłem, a maszyny inspirują się człowiekiem. Współczesna kultura klubowa staje się przestrzenią rytuału, odwołując się do duchowych korzeni tańca i performansu. Publiczność, powracając na wystawę, zawsze zastanie ją zmienioną – nie na tyle, by stanąć bez oddechu, ale wystarczająco, by całym ciałem poczuć tajemniczą obecność – mówi Michał Grzegorzek, kurator wystawy.

