Cud Światła - średniowieczne witraże na wystawie w MNK
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza.
- ELLE Decoration
Witrażownictwo było w średniowieczu jedną z najbujniej rozwijających się dziedzin malarstwa. Przeszklenia gotyckich kościołów stanowiły ogromne artystyczne, techniczne i finansowe wyzwanie, stając się potwierdzeniem prestiżu zleceniodawców. A jednak, mimo okresu fascynacji średniowiecznym malarstwem witrażowym w wieku XIX, dziedzina ta, uważana długo za rzemiosło artystyczne i przez to ceniona niżej, pozostaje mało znana szerszej publiczności.
Zaprezentowanie średniowiecznych witraży na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie daje szansę na zaistnienie tego działu malarstwa w świadomości publiczności, a zarazem wprowadzenie go do szerszej dyskusji naukowej. Jej celem jest także pokazanie malarstwa witrażowego na tle innych dziedzin sztuki, które wraz z nimi tworzyły splendor wnętrz sakralnych, jego ważnej, a niedocenionej pozycji w panoramie sztuki swoich czasów oraz zaprezentowanie złożonych procesów historycznych, jakie przyczyniły się do tego, że witraże pozostają fenomenem – jak światło i barwa, które go tworzą – fascynującym i jednocześnie mało uchwytnym.
Wystawa ukazywać będzie witraże średniowieczne z obecnych terenów Polski w kontekście sztuki swoich czasów oraz ich oddziaływanie i recepcję w okresach późniejszych, pozwalając również zyskać wgląd w problemy technologiczne. Opowieść o witrażach złożona zostanie z kilku część, ale zasadniczy podział przebiegać będzie między sekcją poświęconą witrażom w średniowieczu a tą poświęconą ich późniejszej recepcji.
Na wystawie „Cud światła. Średniowieczne witraże w Polsce” zaprezentowane jest ponad 150 realizacji, jednak nie są to jedynie realizacje witrażowe, znajdują się tu także rękopisy i wiele cennych dokumentów. Celem ekspozycji jest przede wszystkim ukazanie malarstwa witrażowego na tle innych dziedzin sztuki, które wraz z nimi tworzyły splendor wnętrz sakralnych, jego ważnej, a niedocenionej pozycji w panoramie sztuki swoich czasów oraz zaprezentowanie złożonych procesów historycznych, jakie przyczyniły się do tego, że witraże pozostają fenomenem – jak światło i barwa, które go tworzą – tyleż fascynującym, co mało uchwytnym. Wystawę można oglądać do 26 lipca.
1 z 6
Kwatera ornamentalna Mistrz Krakowskiej Biblii Pauperum Kraków, po 1360 Szkło, farba witrażowa, listwa ołowiana Rzymskokatolicka Parafia pw. Najświętszej Maryi Panny w Krakowie (Bazylika Mariacka), południowe okno zamknięcia prezbiterium (sII)
2 z 6
Matka Boska Apokaliptyczna Z kościoła Nawiedzenia NMP w Iwkowej Kraków, ok. 1410–1420 Szkło, farba witrażowa, listwa ołowiana Muzeum Diecezjalne w Tarnowie
3 z 6
Mistrz Dominikańskiego Cyklu Maryjnego Tron Łaski z krużganków klasztoru Dominikanów w Krakowie Kraków, ok. 1430-1440 szkło barwione w masie i powłokowe, farba witrażowa, listwy ołowiane Klasztor OO. Dominikanów w Krakowie
4 z 6
Zejście Chrystusa do piekieł, witraż w kościele Bożego Ciała w Krakowie
5 z 6
Słońce (maska solarna) Z kościoła Bożego Ciała w Bieczu Biecz, ok. 1490–1520 Szkło, farba witrażowa, listwa ołowiana Muzeum Narodowe w Krakowie
6 z 6
Czterolistna rozeta Fragmenty witraży z kościoła Wniebowzięcia NMP w Krakowie Kraków, po 1360 lub przed 1365 (wtórnie złożone ok. 1890) Szkło, farba witrażowa, listwa ołowiana Muzeum Narodowe w Krakowie