Reklama

Dwa tysiące płytek, każda wymyślona i uformowana na kole garncarskim przez artystkę, tworzy płynny, przypominający pole płaskowyż, który materializuje się jako instalacja do siedzenia i eksperymentów materiałowych, uzupełniona działającą fontanną kierującą wodę do centralnego stawu. Praca, niedawno zamówiona przez Muzeum Wiktorii i Alberta przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza i Instytutu Kultury Polskiej, jest częścią Sezonu Wielka Brytania/Polska 2025.

Reklama

Ekologia i sztuka

"The Ripple Effect" odzwierciedla, jak każdy akt wydobycia zasobów naturalnych niesie ze sobą konsekwencje środowiskowe i społeczne – oraz jak każdy z nas, jako indywidualny konsument, poprzez swoje wybory wpływa na kształt fali.

Łącząc eksperymenty z materiałami oparte na rzemiośle z refleksją nad kryzysem klimatycznym, Patanowska wskazuje na potencjał rzemiosła jako strategii zakorzenionej w uważności, szacunku do materiałów oraz budowaniu relacji opartych na trosce i odpowiedzialności.

Wystawa „The Ripple Effect” została zamówiona przez kuratorkę programu V&A Contemporary, Carrie Chan, i będzie prezentowana w V&A South Kensington od soboty 13 września do końca targów Frieze Art Fair (20 października 2025 r.).

Twórczy proces

Unikalny odcień błękitu powstał w wyniku bezpośredniego dodania odpadów do gliny, ujawniając potencjał ponownego wykorzystania i nadania substancji nowego życia w postaci ceramiki. Ten proces recyklingu, w którym odpady stają się częścią nowej masy ceramicznej, czerpie z długiej tradycji pracy z materiałem – naprawy, reperowania i ponownego wykorzystywania.

Woda – obecna w instalacji i symbolicznie przywołana poprzez kolor płytek – jawi się jako znak życia i siły ożywiającej materię, ale także jako pierwiastek zanieczyszczany, a nawet kradziony przez przemysł. Na Ziemi jej ilość jest skończona, krąży w nieskończonym cyklu, nieustannie powracając, podobnie jak konsekwencje naszych wyborów konsumenckich, społecznych i politycznych. Praca ta odzwierciedla wiarę Williama Morrisa w rzemiosło budujące więzi społeczne i etyczne znaczenie.

Cała instalacja jest otoczona delikatną miedzianą wstęgą, ledwo widoczną wzdłuż krawędzi płytek, wskazującą na wartość zarówno nowego, jak i poddanego recyklingowi materiału, którego obieg – podobnie jak obieg wody – wymaga troski i uwagi.

Reklama

Dzieła Alicji Patanowskiej

Poza "The Ripple Effect" na London Design Festival 2025 w Londynie będzie można nadal zobaczyć instalację Patanowskiej „Plantacja”. To seria 200 ręcznie wykonanych elementów porcelanowych, które służą do uprawy roślin, ziół i warzyw metodą hydroponiczną i przy użyciu przerobionych szklanek do napojów. Wystawa trwa od listopada 2024 roku. Jest dostępna w ramach LDF w The Urban Famer w londyńskiej dzielnicy Fleet Street.

Reklama
Reklama
Reklama