Reklama

Zebrane dzieła wyrażają różnorodność mediów i artystycznych postaw, obrazują dynamikę uczestnictwa artystów i artystek w życiu społecznym, obiegu informacji i rozwoju nowych technologii. Zbiory Muzeum to również archiwa artystyczne oraz Filmoteka Muzeum – zestaw filmów liczący kilkaset tytułów. Dzięki partnerstwu strategicznemu z marką Audi wstęp na wystawę w piątek 21 lutego będzie bezpłatny.

Reklama
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. Maja Wirkus
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. Maja Wirkus

Cztery perspektywy

Wystawa przygotowana przez zespół kuratorski w składzie: Sebastian Cichocki, Tomasz Fudala, Magda Lipska, Szymon Maliborski, Łukasz Ronduda i Natalia Sielewicz składać się będzie z czterech części, które przenikają się i jednocześnie stanowią odrębne rozdziały jednej opowieści. Zorganizowane wokół rozpoznawalnych terminów z historii sztuki, takich jak pop-art, socrealizm czy abstrakcja, dotyczą tego samego okresu historycznego – pomiędzy latami pięćdziesiątymi XX wieku a współczesnością.

Nasza kolekcja od samego początku powstawała w oparciu o żywe relacje ze współczesnymi artystkami i artystami, odzwierciedlała również debaty toczone w środowisku artystycznym.
Joanna Mytkowska, dyrektorka MSN-u

WYSTAWA NIESTAŁA. 4 × KOLEKCJA

W pierwszej części wystawy, zatytułowanej Sztandar. Zaangażowanie, realizm i sztuka polityczna, zgromadzone są dzieła związane z zaangażowaniem politycznym i wiarą w sprawczą rolę sztuki. Prace pochodzą z różnych krajów, dekad i porządków ideologicznych. Triumfuje figura człowieka, publicystyczne treści, przekonanie o uniwersalności języka sztuki.

Archiwum Kwiekulik. Wnętrze Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. Maja Wirkus
Archiwum Kwiekulik. Wnętrze Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. Maja Wirkus

Druga część nosi tytuł Tworzywa sztuczne: ciała, towary, fetysze od zimnej wojny po współczesność. Znajdują się w niej dzieła wyrażające konsumpcyjne pragnienia, fascynację popkultur, reklamą i mediami masowymi – nie tylko w społeczeństwach, w których po drugiej wojnie światowej nastąpił boom ekonomiczny i wzrost konsumeryzmu, ale także wśród mieszkańców „ubogich peryferii”, w tym Europy Wschodniej i Globalnego Południa. Główną metaforą jest tutaj „plastikowe ciało” – ciało konsumujące w reżimie totalitarnym obrazy zza żelaznej kurtyny.

Ciprian Mureșan, Niewidzialny urzędnik – Balast, 2013, Fot. Marta Ejsmont
Ciprian Mureșan, Niewidzialny urzędnik – Balast, 2013, Fot. Marta Ejsmont

Przenicowany świat to trzeci rozdział wystawy. To sztuka, duchowość i przyszłe współistnienie. Dzieła czerpią z bezkompromisowej wyobraźni i nienowoczesnych tradycji: sztuki ludowej, nieprofesjonalnej, rdzennej, osobnych praktyk artystycznych.

Ostatni rozdział nosi nazwę Realne abstrakcje. Autonomia sztuki wobec katastrof nowoczesności. Powraca w niej pytanie o granice sztuki, jej niezależność, możliwość zachowania autonomii wobec innych systemów wiedzy i doświadczania rzeczywistości. Zgormadzone w tej części dzieła często posługują się językiem abstrakcji, jedną z podstawowych kategorii sztuki nowoczesnej.

Reklama
Cecilia Vicuña Quipu menstruacyjne (krew lodowców) Fot. Maja Wirkus
Cecilia Vicuña Quipu menstruacyjne (krew lodowców) Fot. Maja Wirkus

Plany na weekend

W weekend otwarcia wystawy publiczność będzie mogła również uczestniczyć w przygotowanych performansach i koncertach. Działania zaproszonych osób artystycznych w przestrzeniach MSN-u, a wśród nich między innymi Ewy Zarzyckiej, Zuzy Golińskiej, Diane Severin Nguyen czy Kamila Wesołowskiego, będą komentować i uzupełniać to, co widzki i widzowie zobaczą w muzealnych galeriach.

Reklama
Reklama
Reklama