Reklama

Tym razem kuratorzy przyglądają się okresowi transformacji ustrojowej po 1989 roku – czasom, które w polskiej kulturze wybrzmiewały wielością postaw twórczych i reinterpretacji nowoczesności. W ostatnim rozdziale ambitnego projektu zobaczyć można różnorodne interpretacje nowoczesności w polskiej sztuce, architekturze i dizajnie od przełomu XIX i XX wieku po współczesność.

Reklama

Wystawa, której nie można przegapić

Ekspozycja w Muzeum Narodowym w Krakowie to nie tylko przegląd prac najważniejszych artystów i projektantów ostatnich dekad, ale także możliwość spojrzenia na procesy, które zmieniały polską sztukę i kulturę. Wśród dzieł dobranych przez zespół kuratorski w składzie, w którym znaleźli się prof. dr hab. Czesława Frejlich, Alicja Kilijańska, Joanna Regina Kowalska, Agata Małodobry, prof. dr hab. Andrzej Szczerski, dr Katarzyna Uchowicz, zobaczymy zarówno ikony transformacji, jak i zapomniane skarby, które wreszcie ujrzały światło dzienne. Wiele z nich pochodzi ze zbiorów publicznych, prywatnych oraz wypożyczonych jest od samych twórców.

Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Kacper Trzmiel
Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Kacper Trzmiel

W ramach serii „4 x nowoczesność” odbyły się dotąd wystawy: „Polskie style narodowe 1890-1918” (2021), „Nowy początek. Modernizm w II RP (2022) i „Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL” (2023).

Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Kacper Trzmiel
Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Kacper Trzmiel

Dizajn po 1989 roku

Okres po 1989 roku był czasem postmodernizmu, negującego doktryny, łamiącego konwencje i manifestującego się niepohamowaną różnorodnością formy. 10 lat później scenę artystyczną zdominował odczytany na nowo modernizm, charakteryzujący się funkcjonalizmem i racjonalizmem, optymalizacją i ekonomizacją. W twórczości artystycznej odkryto na nowo tradycję awangardową, zwracając się m.in. w stronę abstrakcji i surrealizmu, ale i działań w wymiarze społecznym, zgodnie z awangardową ideą społecznej roli sztuki.

Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Kacper Trzmiel
Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Kacper Trzmiel
Reklama

Po roku 2000 nowoczesność stała się świadomą odpowiedzią na globalne wyzwania. Sztuka, dizajn i architektura zaczęły eksplorować tematy wspólnotowości, relacji człowieka z naturą i cyfrowej personalizacji. Twórcy coraz chętniej wsłuchiwali się w indywidualne potrzeby odbiorców, odpowiadając na ich wyjątkowe wymagania.

Reklama
Reklama
Reklama