Biblioteka, jakiej nie ma nigdzie indziej! We Wrocławiu powstało jedyne takie miejsce w Europie
Grzegorz Kłoda zaskakuje ponownie. Architekt i autor aranżacji wnętrz bajkowej biblioteki w Kraśniku, która podbiła Wasze serca, stworzył kolejny unikatowy projekt. W zabytkowej Kamienicy Pod Złotą Palmą na wrocławskim rynku powstała biblioteka marzeń; z ceramicznymi „Chmurami”, palmami i egzotycznym sznytem. To jedyne w Polsce, a nawet w Europie, wnętrza projektowane z wykorzystaniem technologii parametrycznej.
W historycznej tkance miasta, w zabytkowej Kamienicy Pod Złotą Palmą we Wrocławiu, znajduje się nie tylko skarbnica książek, ale i perełka designu: Dolnośląska Biblioteka Publiczna. Nowatorska aranżacja wnętrz stanowi dowód na to, że innowacja i poszanowanie dziedzictwa historycznego mogą iść w parze. Powstało, zgodnie z założeniem, miejsce otwarte i przyjazne dla szerokiego grona odbiorców, ale też emanujące reprezentacyjnym charakterem i szanujące tradycję.
Z poszanowaniem historii
Plafon sprzed pół wieku, zaprojektowany przez architekta Macieja Kujawskiego, a pomalowany przez jego żonę Annę Szpakowską-Kujawską, z niebieskimi sylwetkami unoszącymi się nad ziemią, stał się kluczem do całej koncepcji. Brązowe postacie z dużymi, niebieskimi oczami symbolizują codzienną rzeczywistość, podczas gdy unoszące się, niebieskie sylwetki to uosobienie marzeń i wolności. To kontrast, który dał początek doskonałej wizji. Uzupełniają ją ceramiczne kompozycje ścienne „Chmury”, charakterystyczna posadzka i architektoniczne detale, które nawiązują do historii tego miejsca.
Inspiracją dla projektantów, Grzegorza Kłody i Justyny Baran, była również sama nazwa miejsca. W Kamienicy Pod Złotą Palmą; budynku, który objęty jest ochroną konserwatorską, brylują, a jakże!, egzotyczne niuanse. Żywa palmy dynamizują i ubogacają przestrzenie przy oknach. Z kolei za recepcją czytelników witają wzory stylizowane na liściach palmowych, co nadaje pomieszczeniu lekkiego i świeżego klimatu. To buduje atmosferę zapraszającą do relaksu.
Pokazywanie elementu 1 z 5
Projekt objął modernizację Galerii pod Plafonem, recepcji wraz z punktem informacji, szatni oraz dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych węzła sanitarnego.
Jedyne takie miejsce
To pierwsza w Europie biblioteka, w której zastosowano technologię parametryczną – innowacyjną metodę projektowania, pozwalającą tworzyć organiczne, rzeźbiarskie formy idealnie dopasowane do wnętrza. Dzięki temu budowano nową warstwę aranżacyjną, która z jednej strony oddaje hołd historycznej przestrzeni, a z drugiej cechuje się innowacyjnym podejściem.
Dzisiaj już mogę z całą pewnością powiedzieć, że było warto, natomiast stres oczywiście był, robiliśmy wspólnie z biblioteką risercz i okazało się, że jest to pewien precedens, ponieważ najprawdopodobniej w Europie nikt wcześniej nie projektował parametrycznych wnętrz w na wskroś zabytkowej tkance. Tego nie było.
Strefa wejściowa, która wywołuje spektakularne wrażenie na odwiedzających dała początek kolejnym zmianom. W planach jest renowacja całego budynku o łącznej powierzchni 6 000 metrów kwadratowych. Planowane jest kontynuowanie prac w technologii parametrycznej, co stworzy największe w Europie połączenie zabytkowej architektury i wnętrz zaprojektowanych parametrycznie.
Wnętrza Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej
Wnętrza są inspirujące, ale i elastyczne. Zaaranżowano je tak, by mogły zmieniać się w zależności od potrzeb. To dlatego, że Galeria Pod Plafonem jest przestrzenią dynamiczną. To nie tylko przestrzeń wystawiennicza, lecz także miejsce spotkań, warsztatów czy wykładów.
Klimat miejsca budują miękkie, organiczne formy, których inspiracją był wspomniany już plafon. Przeniesiono jego dynamizm oraz symboliczne znaczenie na inne elementy aranżacji: układ wnętrz, mebli i detali. Ich formy są reprezentantami zasad projektowania parametrycznego, przypominają rzeźby o płynnych, miękkich kształtach przez co świetnie współgrają z głównymi bohaterami aranżacji plafonem autorstwa Macieja Kujawskiego i Anny Szpakowskiej-Kujawskiej i ceramicznymi „Chmurami”, a jednocześnie są funkcjonalnymi elementami całości; pełnią rolę lad, siedzisk, półek czy stanowisk informacyjnych.
Atmosferę przytulności i ciepła potęguje sklejka brzozowa. Jej barwa nawiązuje również do brązowych postaci z plafonu, budując estetyczną spójność między przeszłością a teraźniejszością.
1 z 8
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
2 z 8
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
3 z 8
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
4 z 8
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
5 z 8
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
6 z 8
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
7 z 8
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
8 z 8
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media