Reklama

W historycznej tkance miasta, w zabytkowej Kamienicy Pod Złotą Palmą we Wrocławiu, znajduje się nie tylko skarbnica książek, ale i perełka designu: Dolnośląska Biblioteka Publiczna. Nowatorska aranżacja wnętrz stanowi dowód na to, że innowacja i poszanowanie dziedzictwa historycznego mogą iść w parze. Powstało, zgodnie z założeniem, miejsce otwarte i przyjazne dla szerokiego grona odbiorców, ale też emanujące reprezentacyjnym charakterem i szanujące tradycję.

Reklama
Grzegorz Kłoda, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Grzegorz Kłoda, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media

Z poszanowaniem historii

Plafon sprzed pół wieku, zaprojektowany przez architekta Macieja Kujawskiego, a pomalowany przez jego żonę Annę Szpakowską-Kujawską, z niebieskimi sylwetkami unoszącymi się nad ziemią, stał się kluczem do całej koncepcji. Brązowe postacie z dużymi, niebieskimi oczami symbolizują codzienną rzeczywistość, podczas gdy unoszące się, niebieskie sylwetki to uosobienie marzeń i wolności. To kontrast, który dał początek doskonałej wizji. Uzupełniają ją ceramiczne kompozycje ścienne „Chmury”, charakterystyczna posadzka i architektoniczne detale, które nawiązują do historii tego miejsca.

Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media

Inspiracją dla projektantów, Grzegorza Kłody i Justyny Baran, była również sama nazwa miejsca. W Kamienicy Pod Złotą Palmą; budynku, który objęty jest ochroną konserwatorską, brylują, a jakże!, egzotyczne niuanse. Żywa palmy dynamizują i ubogacają przestrzenie przy oknach. Z kolei za recepcją czytelników witają wzory stylizowane na liściach palmowych, co nadaje pomieszczeniu lekkiego i świeżego klimatu. To buduje atmosferę zapraszającą do relaksu.

Projekt objął modernizację Galerii pod Plafonem, recepcji wraz z punktem informacji, szatni oraz dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych węzła sanitarnego.

Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media

Jedyne takie miejsce

To pierwsza w Europie biblioteka, w której zastosowano technologię parametryczną – innowacyjną metodę projektowania, pozwalającą tworzyć organiczne, rzeźbiarskie formy idealnie dopasowane do wnętrza. Dzięki temu budowano nową warstwę aranżacyjną, która z jednej strony oddaje hołd historycznej przestrzeni, a z drugiej cechuje się innowacyjnym podejściem.

Dzisiaj już mogę z całą pewnością powiedzieć, że było warto, natomiast stres oczywiście był, robiliśmy wspólnie z biblioteką risercz i okazało się, że jest to pewien precedens, ponieważ najprawdopodobniej w Europie nikt wcześniej nie projektował parametrycznych wnętrz w na wskroś zabytkowej tkance. Tego nie było.
Grzegorz Kłoda

Strefa wejściowa, która wywołuje spektakularne wrażenie na odwiedzających dała początek kolejnym zmianom. W planach jest renowacja całego budynku o łącznej powierzchni 6 000 metrów kwadratowych. Planowane jest kontynuowanie prac w technologii parametrycznej, co stworzy największe w Europie połączenie zabytkowej architektury i wnętrz zaprojektowanych parametrycznie.

Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media

Wnętrza Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej

Wnętrza są inspirujące, ale i elastyczne. Zaaranżowano je tak, by mogły zmieniać się w zależności od potrzeb. To dlatego, że Galeria Pod Plafonem jest przestrzenią dynamiczną. To nie tylko przestrzeń wystawiennicza, lecz także miejsce spotkań, warsztatów czy wykładów.

Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Projekt: Grzegorz Kłoda i Justyna Baran, fot: Wojciech Januszewski, Tutek Media

Klimat miejsca budują miękkie, organiczne formy, których inspiracją był wspomniany już plafon. Przeniesiono jego dynamizm oraz symboliczne znaczenie na inne elementy aranżacji: układ wnętrz, mebli i detali. Ich formy są reprezentantami zasad projektowania parametrycznego, przypominają rzeźby o płynnych, miękkich kształtach przez co świetnie współgrają z głównymi bohaterami aranżacji plafonem autorstwa Macieja Kujawskiego i Anny Szpakowskiej-Kujawskiej i ceramicznymi „Chmurami”, a jednocześnie są funkcjonalnymi elementami całości; pełnią rolę lad, siedzisk, półek czy stanowisk informacyjnych.

Reklama

Atmosferę przytulności i ciepła potęguje sklejka brzozowa. Jej barwa nawiązuje również do brązowych postaci z plafonu, budując estetyczną spójność między przeszłością a teraźniejszością.

Reklama
Reklama
Reklama